21 Mrt 2010

86. Noortje komt er aan

0 Reacties

 Hoewel de aanleg van de NoordZuid-lijn bij de gemiddelde Nederlander zo langzamerhand vooral leedvermaak oproept door de voortdurende vertraging bij de uitvoering van het project, verzakkingen van een paar huizen in de Vijzelstraat en een gigantische kostenoverschrijding gaan de uitvoerders van deze metrolijn gestaag verder met hun graafwerk.
Een paar jaar na de oorspronkelijk geplande datum is het nu zelfs zo ver dat de tunnelboor aan het werk gaat. Noortje zoals ze genoemd wordt is vlak bij het Centraal Station opgebouwd in een speciaal caisson en gezegend door de plaatselijke geestelijke staat ze te popelen om met het boren te beginnen. Sterker nog, ze heeft zelfs al de eerste aarzelende omwentelingen gemaakt en is bezig om een opening in de 1,5meter dikke betonnen wand te boren. Daarna gaat ze op een diepte tussen de 20 en 27 meter op weg richting Dam.
“Hadden ze nooit aan moeten beginnen,” zeggen sommige deskundigen al een tijdje. “Tuurlijk wel,” roept een andere groep. “Zo’n tunneltje boren is een fluitje van een cent”.
En zo zullen de discussies voorlopig nog wel even doorgaan. Met doemberichten over een instortende Bijenkorf en een omvallende Munttoren.
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Je loopt hoogstens kans dat je op onverwachte obstakels stuit omdat het eerste deel van de tunnel in de vroegere bedding van de Amstel loopt. En wie weet komen ze de resten van het kasteel van Gijsbrecht van Aemstel tegen.
Omdat we toch in de stad waren heb ik me er gisteren even persoonlijk van overtuigd dat alle gebouwen in de binnenstad nog overeind staan. Enige gezonde twijfel aan alle verklaringen kan nooit kwaad.
Het Centraal Station stond er nog. Weliswaar ingepakt en smerig op de perrons en in de stationshal omdat de schoonmakers al een paar weken in staking zijn maar de treinen reden.
Op het Damrak werd op veel plaatsen ijverig gegraven. Of het iets met de tunnel te maken had weet ik niet. Bij de Dam was dat in ieder geval wel zo. Schuttingen onttrokken allerlei pompinstallaties aan het oog en het paleis was zelfs helemaal ingepakt. Dat laatste heeft echter te maken met een nieuwe badkamer voor de bewoonster en een fris kleurtje voor de muren van het vroegere stadhuis.
Bij het nationaal monument sloeg de schrik me toch even om het hart. Zaten die scheurtjes in de damkeitjes er altijd al in? Zou Noortje er soms een sprintje in hebben gezet?
“Komt door de vorst,” zei een voorbijganger die ons zag staan kijken. Maar we moesten verder. Via het Rokin waar we halverwege een bezoekje wilde brengen aan het ondergrondse station dat daar in aanbouw is. Als het open was tenminste.
Dat was het en via een trap daalden we af in het schemerduister tot we op een plateautje arriveerden. Een hal met gigantische afmetingen lag onder en voor ons. Men bouwt hier een station gecombineerd met een parkeergarage. Het graven gaat nog een paar maanden door tot ze een diepte van 27 meter hebben bereikt. Grote pompinstallaties die koelvloeistof door een buizenstelsel persen zorgen er voor dat de bodem naast de wanden bevroren wordt om instortingsgevaar te voorkomen. Imponerende beelden voor de nieuwsgierige bezoeker.
Het duurt nog een aantal jaren voor de eerste metrotreinen hier passeren maar dat het gaat gebeuren lijkt me zeker. Noortje komt er aan.
20 maart 2010

erJeetje

De volgende foto’s geven een indruk van de werkzaamheden.

P1000970

P1000974

P1000975

P1000976

P1000971

P1000978

P1000980

P1000979

P1000982

P1000983

P1000986

P1000988

P1000984

P1000993

P1000994P1000995


[begin]

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *